Läst klart "Penetrering" av Unni Drougge

Spoilers förekommer! Jag har inte tidigare läst något som Unni Drougge skrivit. Som jag nämnt i något tidigare inlägg så läser jag inte så mycket av svenska författare.

Detta står på baksidan av boken:
"Maximilian Frisks allra första installation var att pissa i Duchamps urinoar. Nu planerar han sitt livs konstverk - det ultimata verket som ingen kan värja sig mot. Men inte ens Maximilian kan räkna ut vad genomförandet kan få för konsekvenser. Eller kan han det?

I väntan på konstverkets fullbordan flanerar han runt i Stockholm och reflekterar över folks dårskap och sakers meningslöshet. Framför allt föraktar han alla de kvinnor som själva gör sig till förlorare och blir offer i det samhälle som påstås vara jämställt. Distanseringen är total. När hans flickvän Linnéa blir våldtagen reagerar han med iskyla, för att inte säga cynism. Och inför sin mor känner han bara trött leda
."

Det är en bok man kan bli skrämd och äcklad av, det är en bok som väcker nya tankar men även skapar igenkännelse. Jag blir inte så förvånad över slutet. STORSPOILER! När någon gör något nytt som andra inte är bekväma med så brukar det sluta med förföljelse, hot och våld. Förr i tiden brände man vetenskapspersoner på bål för att de hädade mot guds ord i bibeln. Det är dock något i boken som förvånar mig. Vändningen. Från början känner man avsky mot denna Maximilian, men allt eftersom träder en ny bild in och ens tankar förändras. Boken visar även på en besatthet vid ett visst kroppsorgan (manligt) som en karaktär till och med refererar till som "vapen". Ett vapen mot kvinnor, mot andra män...ett vapen för att få makt.

Denna bok ingår i Nina's bokcirkel som jag deltar i.

Bokens framsida.


Betyg

Kommentarer:

1 Lina:

Jag skulle kommentera inlägget om boken "101 sci-fi filmer du måste se innan du dör" med det gick inte så jag tar det här.

Iaf det är lätt en bok jag skulle kunna köpa och faktiskt orka läsa. Böcker är ju inte min grej annars..



SV: Jag skriver med vänsterhanden och kan peta till en och annan knapp med pek och långfinger på den opererade handen. Men använder jag den för mycket gör det ont.



ang. filmers budget så tror jag bara de kallar det framgång om de spelar in många miljoner över budgeten. För spelar de in under budgeten så går de ju backa. typ 60 miljoner back när det kommer till Sucker punch.

Kommentera här: