Sett filmen Star Trek (2009)

Spoilers förekommer! Kan tyckas att det är en svår uppgift att göra en ny Star Trek-film med originalkaraktärerna.

Jag är en original-Star-Trek-person. Alla de följande Star Trek har inte riktigt fallit mig i smaken. Det SKA vara Spock, Scotty, Bones, Uhura, Chekov, Sulu och Kirk. Som tur är får man lite Spock i denna film då Leonard Nimoy är med i just denna roll. Som den gamle Spock. Besättningen är nämligen unga, inklusive dåtidens Spock. Handlingen utspelar sig före tv-serien och filmerna. Den handlar om hur besättningen fann varandra.

Det finns några små fel i handlingen, men detta rättar man så klurigt till genom att säga att eftersom Nero (skurken) rest i tiden och förändrat saker så blir inte fortsättningen sig exakt lik heller. Den förklaringen får godkänt av mig! Jag tycker Zachary Quinto är bra som en ung Spock. Dock så gillar jag verkligen inte romansen mellan honom och Uhura. Den är totalt ologisk.

"Om man eliminerar det omöjliga återstår bara sanningen." - Unge Spock. En replik jag gillar. Lite lustigt att den nämns i samband med att man kommer fram till att någon rest i tiden (något som i vår värld inte är möjligt), men i Star Trek är ju detta inte omöjligt. Förtjust i Star Trek som jag är så trodde jag att denna film inte var något för mig. Men det är ingen remake och det är inget försök till att slå ut originalfilmerna. Det är ett komplement till dem. Den har dock gjorts för att passa en lite bredare publik än de tidigare filmerna och serierna, men den känns ändå Star Trek.

"I have been and always shall be your friend. Live long and prosper."


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Linda aka Tokmorsan:

Helt okej film. Dock störde jag mig på vissa saker som jag liksom tyckte verkade omöjliga med tanke på att detta skall vara innan allt det andra. Men så såg jag filmen en gång till och fattade :) Skriver inte här i fall nån vill se filmen!

Kommentera här: