Sett filmen District 9

Spoilers förekommer! Ytterligare en film som jag knappt visste något om innan jag såg den. Jag försöker alltid låta bli att läsa om filmer innan jag sett dem, så jag inte vet handlingen så väl.

Om inte denna film dominerats så av dataeffekter hade den hamnat högt på min Gilla-lista. Tyvärr så drar effekterna ner betyget. Jag gillar handlingen och sättet som filmen berättas på. En liten blandning av vanlig filmstil, dokumentärfilm och nyhetsrapportering. Det håller uppe intresset! Jag gillar också filmer som får en att fortsätta tänka efteråt. "Jag lovar. 3 år!" Kommer han tillbaka om 3 år som han lovat? Vad händer då? Och så vidare...

Huvudkaraktären är inte så sympatisk i början, men han lär sig och i slutändan verkar han ha förstått en hel del. Hur kommer det sig att människor alltid måste gå genom något eller att något måste hända innan de förstår? En dödsolycka måste inträffa innan man gör något åt en farlig korsning, folk beklagar sig över skrikiga barn på affären tills de själva får barn och förstår, folk förstår inte hur det är att vara sjuk om de aldrig varit det själva...och så vidare. Givetvis finns undantag där folk visar riktig empati, men i många fall så krävs något drastiskt för att detta ska ske.

Rekommenderar denna film på grund av berättarstilen!


Köp DVD på Ginza
(Ja, jag förstår humorn i att tipsa om dvd när bilden är utgåvan på blu-ray.)

Kommentarer:

1 Leia ♥:

Den har jag inte sett :)

2 Linda aka Tokmorsan:

Något jag gillar med denna filmen är det underliggande budskapet. Skiten den kastar mot allt som hänt i Sydafrika. Filmen kunde inte utspelat sig på ett bättre ställe! Jag gillade denna skarpt!

3 J:

Tycker den här är enormt överreklamerad, visst den har ett fint budskap men det räcker inte för att vara en bra film i min ögon.

Kommentera här: