Dumförklarad?

Det hände en sak i helgen som fick mig att haja till. En person ringde på dörren och undrade om Robin var hemma. Jovisst, svarade jag och ropade på Robin. Personen frågade sedan Robin angående en teknisk grej. Robin hade ingen aning och kunde inte hjälpa personen. Jag kunde inte just det problemet jag heller, men jag undrar varför personen inte frågade mig först? Jag öppnade dörren och jag skulle ju, lika väl som Robin, kunna veta svaret. Då det gäller till exempel datorer så är jag mer kunnig i ämnet än honom, men folk tar för givet att HAN kan.

Jag kände mig riktigt dumförklarad som inte ens blev tillfrågad om jag kunde. Att man överser kvinnan och går direkt till mannen med något som handlar om teknik är tyvärr inget nytt. Det har hänt mig flera gånger. Har man tittat på till exempel dataprylar eller dvd-spelare i affären så vänder sig personalen nästan alltid till mannen med information. Jag har ibland fått lust att ta tag i personalen, vrida dem åt mitt håll och säga att det är JAG som ska handla så det är JAG som ska ha informationen. Jag läser på om saker om jag behöver skaffa något nytt så jag kan det, men i affären är det mest: "vill tjejen ha matchande färg på datorchassi (till mig förklarande: "det är själva datorlådan") och bildskärm"? GAH! Detta har faktiskt hänt! Undra på att jag helst köper tekniksaker på nätet.