Läst klart: "Rhett Butlers berättelse" av Donald McCaig

Spoilers förekommer! Boken ska handla om Rhett Butler som är en karaktär i boken Borta med vinden av Margaret Mitchell och filmen med samma namn.

Jag skulle dock hellre kalla den för "Alla utom Rhett Butlers berättelse". Det är bara ett fåtal sidor som handlar om och utspelar sig från Rhetts perspektiv. Resten av boken handlar om människorna omkring Rhett. Det känns som lite fel titel. Den engelska titeln känns mer korrekt: Rhett Butler's People.

Jag gillar Borta med vinden och tycker även att uppföljaren Scarlett av Alexandra Ripley är helt ok. Därför känns det svårt att läsa en helt annan handling än den som tog plats i de böckerna. Boken följer Borta med vinden någorlunda, men bryr sig inte alls om fortsättningen i Scarlett. Det skrevs i en recension att man fick en djupare insikt i Borta med vinden och att man äntligen skulle få veta mer om Rhett i denna boken. Jag tycker snarare den är ytlig. Det känns som att författaren har en helt annan syn på karaktärerna än den jag har. Det brukar bli så att olika personer läser samma bok på olika sätt. Man tar med sig olika saker, man tolkar på olika vis och så vidare. Donald McCaig har definitivt inte läst Borta med vinden på samma sätt som mig.

Jag kan inte rekommendera denna bok och man får verkligen inte veta mer om Borta med vinden. Det känns som att den rör till alltihop istället.


Den inbundna bokens framsida.

Betyg

Kommentera här: