Läst boken "Varför gråter inte Emma?" av Magnus Wennerholm & Emma Jangestig

Spoilers förekommer! Den sanna berättelsen om hur det gick till då Emmas barn Max och Saga blev utsatta för ett otroligt grymt brott som tog deras liv. Det var meningen att Emma också skulle dö, men hon klarade sig. I denna bok berättas hennes historia om vad som hände och hur man fortsätter leva efter något så hemskt.

Jag känner inte Emma, men då jag läser boken så känner jag MED Emma och personerna runt henne. Boken är skriven så att den tar sitt rakt in i hjärtat på mig. Tårarna rinner från första kapitlet. Man kanske kan fråga sig varför man gråter för några man inte känner...? För mig personligen så är det en blandning av medkänsla och att jag själv är mamma. Jag ser i mitt inre mig själv stå i det där visningsrummet.... och det är en sak jag ALDRIG vill uppleva! Ingen ska behöva uppleva det!

Jag känner igen mig i en sak i boken. Emma var också väldigt illamående när hon var gravid och att hon legat inne på sjukhus med dropp. Hon berättar att illamåendet försvann "som ett mirakel" direkt barnet fötts. Så var det för mig. Illamående i nästan 9 månader, inlagd på sjukhus där jag fick många liter dropp och näringsdropp och sedan direkt Connor fötts så var det borta. Poff! Gissa om det var ovant det allra första!

Det var många som följde Arbogamorden. Ett tag var det nästan bara det som det skrevs om i tidningarna, så ni har säkert hört talas om den tragiska händelsen. Jag förstår verkligen inte hur en människa kan göra så mot små oskyldiga barn. Det spelar ingen roll hur psykiskt sjuk man påstår att man är, man drar aldrig in barn i det! Jag kan aldrig förstå hur en sådan människa fungerar.

Jag tycker att Emma är en riktigt stark person och att hon vill delge oss sin historia är imponerande att klara av. Hon har fått en del kritik angående det, men jag tycker det är bra att någon som varit med om något sådant ställer sig upp och berättar. På detta vis bearbetar hon händelsen och visar även att dess syfte misslyckats. Hon är stark, hon lever! Boken rekommenderas starkt, men ha näsdukar redo!

Framsidan av den inbundna utgåvan.

Betyg

Kommentarer:

1 Linda aka Tokmorsan:

Det tragiska är det finns massor med andra mammor som upplevt detta men media talar inte om dom. Emma är känd pga media.

Min systerdotter blev mördad av sin egen pappa. Media skrev en hel del om det visserligen men ingen minns min lilla Nadine :(

2 ROBIN HOOD - gratis designhjälp:

hejsan, ditt minne fick ta del av min blogg idag, ha en trevlig fredag kväll!

Kommentera här: