Recept pepparkaksglass med lingon

Som efterrätt till min Halv åtta hos mig-kväll gjorde jag pepparkaksglass. Jag blev inte nöjd med konsistensen, men smaken var som förväntad. Det blev en hel del glass över också så detta recept räcker till fler än 5 personer.

Pepparkaksglass

6 dl vispgrädde
6 dl standardmjölk
2 tsk kanel
2 tsk pepparkakskrydda
2 msk mörk sirap
4 äggulor
2 ägg
2 dl strösocker
  • Värm grädde, mjölk, kanel, pepparkakskrydda och sirap i en stor kastrull/gryta (obs, det får inte koka).
  • Ställ åt sidan så det får svalna.
  • Vispa äggulor, ägg och socker pösigt.
  • Vispa ner ägg- och sockerblandningen i grädde- och mjölkblandningen.
  • Värm försiktigt igen.
  • Vispa tills smeten tjocknar.
  • Häll upp i bunke och kyl genom att ställa i vattenbad.
  • Ställ in i frysen och rör om då och då tills glassen fått fast konsistens (det tog cirka 5 timmar innan det hände för mig).

Som en sista touch vid servering, strö några lingon över glassen.

 

RESULTATET


Kommentarer:

1 tess:

De skulle ringa mig men inget hört ännu så jag får ringa imorgon igen.... blir galen på detta. Bara jag vet när de blir operation...



De där såg gott ut....

Kommentera här: