Läst klart: Allt för min syster av Jodi Picoult

Spoilers förekommer absolut!

På baksidan av boken står:
"Anna Fitzgerald behöver aldrig på tonåringars vis ställa sig frågan om vad hennes uppgift är i livet. Det vet hon redan. Hon är en så kallad designer baby, resultatet av ett ägg som blivit noga utvalt för att genetiskt matcha systern Kate, som sedan barndomen lider av en ovanlig typ av leukemi. I hela sitt liv har Anna ställt upp för sin sjuka syster.

Nu är hon tretton år och har fått nog; hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp. Stämningen gör att hon hamnar på kollisionskurs med den familj hon älskar. Samtidigt har Kate blivit sämre: om inte Anna donerar sin ena njure till henne kommer hon att dö. Är det ett beslut en trettonåring själv kan fatta och ta konsekvenserna av?

Jag blir överraskad av boken. När jag läst ungefär 3/4 har jag hela tiden haft en viss tolkning av titeln "allt för min syster", men där vänder det tvärt och jag förstår ett ännu större djup och en ännu större uppoffring bakom det hela. Hela boken är spännande och jag har svårt att lägga den ifrån mig, men det är den sista fjärdedelen som verkligen sätter det! Mina ögon tåras och jag grips verkligen av handlingen. Om din syster bad dig om att du skulle döda henne...?

Rekommenderar verkligen denna bok!

Framsidan av boken.
Bokfynd på Ginza.se

Kommentarer:

1 Maol:

Bättre än filmen alltså?

Kommentera här: