Sett filmen Psalm 21

Spoilers förekommer! En svensk skräckfilm? Det låter olycksbådande.

Prästen Henrik får ett meddelande om att hans far dött. Han bestämmer sig för att åka dit, där hans far bodde. Väldigt snart anar han att något är mystiskt med hans fars död. Varför gravsattes han till exempel så otroligt snabbt att Henrik inte ens hann dit?

Jonas Malmsjö överagerar så jag funderar hela tiden på hur filmen hade blivit med en skådis som tonat ner lite. Annars så är filmen väldigt knepig. Vissa svängar är inte sammanhängande alls. Jag blir mer och mer uttråkad. Ända till slutet. Slutet lyfter upp mig. Det är helt underbart! STORSPOILER! När Henrik ställer sig i predikstolen hemma i "sin" kyrka och håller sin sista predikan som präst. Då passar det att Malmsjö överagerar. Man riktigt känner hans känsla av frihet och kärlek. Att han inte längre behöver kyrkan och religionen utan går sin väg med kärleken som sin tro.

Effekterna i filmen är lite sådär. De är inte botten, men känns ändå onödiga på något vis. Förutom kvinnan som brinner upp med bibeln. Den biten känns väsentlig för filmen. Filmen var verkligen inte som jag trodde efter att ha sett trailern. Lite mer rysare än skräck skulle jag tycka.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 attis:

Hejsi. Hon måste vara förbaskat omogen denna brud. Det är inget att bry sej om. Var bara tvungen att berätta vilka puckon det finns. Ha en toppendag.

Kramiz

2 Maol:

Måste vara en skräckfilm eftersom Per Ragnar är med. Bara hans look skrämmer mig. :P

Kommentera här: