Firar inte påsk, men ni som gör det får ha en glad sådan

Varför tar folk för givet att bara för att man är svensk så firar man alla svenska "traditioner"? Sluta ta för givet, säger jag! Jag vet att det finns de som firar religiösa traditioner just bara för att det är traditioner och de ser det fina i det. Jag klarar inte det! Jag ser bakgrunden till det hela och i och med att jag är ateist så har jag känt mig som en hycklare om jag försökt delta. Så jag lämnar dessa traditioner till de troende och till de som inte är så troende men vill ha den fina traditionen. Det är väl enkelt att förstå...?

Då det gäller mitt barn så kommer han få välja själv vad han vill och inte vill fira. Vill han fira påsk och undrar varför hans mamma inte gör det så är det bara att förklara. Man behöver inte göra det komplicerat. Att han får lära sig att han får välja själv och att det finns andra som väljer något annat anser jag bara vara bra. Jag kommer inte begränsa honom om han vill delta, men han ska veta att det finns ett val att INTE delta också.

Så, som jag skrivit i rubriken, även om jag inte firar påsk så önskar jag er andra som firar den en riktigt glad påsk!

(Om någon mer är intresserad angående julen så har jag skrivit om den HÄR.)