Vaccination mot pälsdjursallergi

Visste ni att denna möjlighet fanns? Det visste inte jag förrän jag läst om det i tidningen Kattliv som jag fick häromdagen. Man genomgår en behandling på ganska många sprutor under flera års tid, men det kan vara en riktig frihet efteråt då man slipper allergimediciner och inte reagerar negativt om man umgås med vänner som har husdjur. Jag är lyckosamt nog inte allergisk mot pälsdjur, men vore jag det så tycker jag att den här behandlingen vore värd att gå genom.

På Aftonbladet kan man läsa om hur det går till:
"Allergivaccination – så går det till.
Allergivaccination innebär att man sprutar in extrakt av pälsdjur man inte tål under huden för att personen ska kunna bygga upp ett eget immunförsvar. Man börjar med en ytterst liten del av extraktet och trappar sedan successivt upp mängden varje vecka till underhållsdos. Därefter ges sprutorna var sjätte vecka under tre års tid. Varje år påbörjar mellan 300 och 400 personer i Sverige vaccination mot kattallergi. Något mindre än ett hundratal påbörjar vaccination mot hund, enligt uppgift från läkemedelsföretaget ALK
."


Läs mer om vaccinationen här.

Kommentarer:

1 Maol:

He he vilken storleksskillnad.

2 Bella:

Oj, va bra! :D

Kommentera här: