Sett filmen The Wolfman (2010)

Spoilers förekommer! Originalet till denna film såg jag en härlig sommarlovskväll när jag gick i mellanstadiet. Hela sommarlovet visade de klassiska skräckfilmer som till exempel Monstret från den svarta lagunen, Dracula, Wolfman och så vidare. Har lite nostalgiminnen från den perioden, därför hade denna remake en svår uppgift redan från början - att göra mig nöjd.

Kan inte säga att den lyckas speciellt bra. Skådespelarna känns som skådespelare, det vill säga att det märks att de följer ett manus. Effekterna var riktigt taffliga emellanåt, trots att man i vissa scener faktiskt försökte göra som i originalet med riktiga effekter istället för data. En enda scen föll mig i smaken. När Benicios karaktär visas upp på ett mentalsjukhus som ett praktexempel på en patient med paranoida hallucinationer. När läkaren som föreläser står med ryggen till så börjar Benicio förvandlas till varulv. Publiken försöker avbryta den föreläsande läkaren som fortsätter babbla på. När han till slut vänder sig om...hehe...den scenen gillade jag! Kanske för att jag känner igen mig själv en aning. Är skeptiker och har svårt för att tro på saker om jag inte själv sett/känt/hört/upplevt på något vis. Den där sortens uppenbara "in your face"-bevis är precis vad som krävs.

Om ni inte tillhör gruppen som dissar film enbart på grund av att den är svartvit och/eller "gammal" så rekommenderar jag originalet från 1941. Den nya går också att se, men är en blek kopia.

Kommentarer:

1 kajsa:

Tack så mycket =D Det var kul att höra! Allt bra med dig?

2 Grodan:

Jag förstår inte hur två så grymma skådisar som del Toro och Hopkins kan vara med i en sån skitfilm :(

Kommentera här: