Sett filmen Percy Jackson och kampen om åskviggen

Spoilers förekommer! Den här filmen riktar sig till en annan målgrupp än den jag tillhör. Det känns också som att det försökts byggas upp lite av en Harry Potter-värld. Jag har dock ingen aning om ifall dessa Percy Jackson-böcker var före Harry Potter eller om det var tvärtom. Om något blir populärt så blir det lätt så att det följer en del kopior på detta (som kanske egentligen är föregångare, vem vet?).

Denna film handlar mycket om den grekiska mytologin och har man lite koll på denna så blir filmen mer engagerande. Trots att den inte riktas till mig så tycker jag att den är klart sevärd och stundtals till och med intressant. Percy är son till en människa och Poseidon. Han anklagas för att ha stulit Zeus åskvigg. Om åskviggen inte lämnas tillbaka så kommer ett krig starta mellan gudarna på Olympus. Hades är en riktigt rolig karaktär i filmen. Övriga känns lite väl stela och följer en viss förväntad mall. Jag har inte läst någon av böckerna så jag vet inte hur väl filmen följer dessa. Kanske är det som vanligt att böckerna är bättre, men filmen går definitivt att se.


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Maol:

Vem spelar Hades?

Kommentera här: