Sett filmen A Nightmare on Elm Street (2010)

Spoilers förekommer! Den här filmen är baserad på originalfilmen från 1984, men är alltså inte en ren kopia. Men har ändrat på en del saker. Förbered er på en hel del klagomål. Om ni gillar filmen eller inte vill läsa negativa åsikter så råder jag er att inte läsa denna recension.

Det värsta man har ändrat på är att Freddy Krueger inte längre var en barnamördare utan han har degraderats till pedofil. Nu får ni inte tolka det som att jag accepterar barnamördare mer än pedofiler i verkliga livet. Det här handlar enbart om filmens värld. Sedan känns karaktärerna väldigt platta. Nancy, som i originalet är en tyst och försiktig tjej som sedan tuffar till sig när omständigheterna kräver det, är i denna film ett löjligt försök till att vara "annorlunda". Men när tjejen själv säger att hon inte "passar in" och så tydligt pekar på detta så är det bara trist.

Det finns några scener som är exakt som i originalet. Varför man ens försöker göra "nya" versioner av scener som är kult förvånar mig. Man kan aldrig göra dem lika bra. Freddy Krueger då? Denna ikon inom skräckfilm. Han har på sig den randiga rödgröna tröjan, den bruna filthatten, handsken med knivarna och han är brännskadad. Han leker med sina offer och han skrattar åt dem. Men där slutar likheterna. Brännskadan ser mer ut som en riktig brännskada. Det är det positiva jag kan säga om nya Freddy. Annars så är han riktigt tråkig, totalt utan utstrålning. Jackie Earle Haley som spelar Freddy pratar med en totalt monoton röst genom hela filmen. Det får Freddy att framstå som en apatisk typ när han egentligen ska vara fylld av känslor (i och med det brutala sätt han dog på).

Brännskadan i Freddys ansikte är som sagt bra gjort och en del effektscener i filmen är snyggt gjorda. Slutscenen däremot...yikes! Dåligt räcker inte som ord för att beskriva den.

Kul att få se Thomas Dekker i något annat än Sarah Connor Chronicles. Stackarn då...jagad av Terminators i den ena och av Freddy i den andra...vad är värst? hehe... Clancy Brown hade blivit gammal. Skådisen som spelade kult-skurken Kurgan i Highlander hade en riktigt trist roll i denna.

Då det gäller originalen så är mina favoriter 1:an och 3:an. Dessa rekommenderar jag starkt! Den här...nja... Det som skrämmer mig allra mest är att många som är barn och tonåringar idag kommer kanske se denna film före originalen. Då kommer kanske Robert Englunds Freddy att verka konstig för dem eftersom de sett Jackies först. Huh! (Som en sista kommentar: Nej, jag klarade inte att se denna utan att tänka på originalen.)

Kommentarer:

1 dannie:

Nä spitalfields var väl ingen höjdare om man jämför med camden liksom!

jag brukar inte pruta faktiskt. haha. brukar själv stå på loppis ibland och fan vad jag hatar folk som prutar alltså! men när jag är i italien prutar jag. inte london ;)

Kommentera här: