Dokumentären The Cove

Spoilers! Denna dokumentär handlar om industrin som tillfångatar delfiner och säljer dem till delfintränare och zoo över hela världen. Vad händer med de delfiner som "inte duger"? De slaktas plågsamt efter att ha skrämts till vild panik!

Ric O'Barry är mannen som tränade upp delfinerna som spelade Flipper på tv i originalserien. Men efter egna hemska upplevelser av deprimerade delfiner i fångenskap vände han helt om och vill nu hjälpa och befria alla delfiner. I The Cove vill han och filmarna uppmärksamma att i en avskild bukt i Japan dödas årligen cirka 23.000 delfiner och tumlare.

De blir hotade, provocerade, förföljda och bortkörda med våld men de lyckas till slut filma det hemska som händer i bukten. Det ljusblå vattnet blir helt rött av delfinernas blod. En talesman påstår att delfinslakten är tradition i deras kultur och att delfinerna dödas på ett skonsamt sätt. Hur något kan vara tradition när de flesta japaner inte ens hört talas om det är konstigt. Och angående om att delfinerna dödas skonsamt. Det räcker med att se filmen så ser man tydligt att så inte är fallet. En liten delfin lyckas fly från dödandet men är svårt skadad. Han simmar desperat omkring och kastar sig över nät för att komma undan, men till slut sjunker han livlös ned till botten och kommer inte upp igen.

En fredlig demonstration gjort av ett gäng surfare i bukten blev attackerad av fiskarna. Som en liten sidnot kan tilläggas att en av surfarna är Hayden Panettiere (känd som Claire i tv-serien Heroes).

Jag rekommenderar denna starka dokumentär till alla!


Avslöjat!

Kommentarer:

1 pelle:

Jag har haft ögonen på den där rullen länge nu, kanske dags att ta mig an den nu. Verkar riktigt bra!

2 Lina:

Usch.. Jag hade velat se den dokumentären, men jag vet att jag hade suttit och lipat som en galning. Den gick på tv för några dagar sen va? Eller har jag bara drömt det? I vilket fall som helst så missade jag den.



SV: Jag är som dig där, fasar för att mina filmer inte ska komma tillbaka i samma skick. Därför tänker jag inte längre låta någon låna dom. Jag har iofs inte lånat ut filmer som har utgått eller som är specialutgåvor då jag är för rädd att något ska gå snett. Men nu är det slut på alla utlåning, även om de vet att de får köpa nytt om det inte kommer tillbaka i samma skick.

Kommentera här: