Graviditet - roligt och mindre roligt

Tänkte göra en liten uppställning på saker jag tycker är kul med att vara gravid och saker som bara är jobbiga. Har du varit eller är gravid? Skriv gärna vad du tyckte! Nu har jag haft en kämpig graviditet så det negativa kommer vara mer än det positiva, det innebär dock inte att jag inte ser fram emot att få barn.

Positivt:
Sparkarna i magen - en härlig känsla att fatta att det är ett liv där inne
Planeringen - att titta på bebissaker och fantisera för framtiden
Ompysslad - man blir mer ompysslad än annars (vilket man också behöver)
Nyfikenheten - vad gömmer det sig för person där inne?

Negativt:
Det konstanta illamåendet - påverkar verkligen hela vardagen
Smaken - all mat smakar annorlunda
Uppstötningar - konstig smak i munnen nästan jämnt
Värken - kan inte ta min receptbelagda värkmedicin vilket gör att värken är ännu jobbigare än vanligt
Tröttheten - känner sig så hjälplös ibland när jag bara orkar vila
Drygheten - Känns som att dagarna kryper fram, kan det inte bli september nån gång?
Ligamenten - smärtar rejält ibland. Om ni tycker håll kan kännas, lägg då till 10 gånger
Konditionen - nästan lika med noll, flåsar efter två trappsteg


Drömbarnvagnen som tyvärr är för dyr. Hoppas hitta en billigare, fast ändå lila.

Kommentarer:

1 Maol:

Ops det var mer negativt än positivt. Kommer du på något mer bra?

2 Tess:

Svar Maol: Som jag skrev så är det negativa mer än det positiva, men i slutändan så är det positiva värt mer :-) Man kan säga att det positiva väger mer än det negativa.

3 Mirja:

Positiva: Att det faktiskt kommer en gullig bebis i slutänden.



Negativa: Hur mkt som helst egentligen om man inte har en normal graviditet, foglossning, halsbränna, vadkramper, värkar, dåligt humör, svullenhet osv osv men man kan räkna upp hur mkt som helst som är negativt men som sagt när bebisen kommer så är allt det negativa glömt och man har det mest värdefulla som finns :)

4 Evelina:

Måste bara säga grattis till graviditeten! :) Även om jag förstår att det måste vara kämpigt.. men det kommer ju vara värt det 1000 gånger



Svar: Tack så mycket, Sydney aquarium va en cool upplevelse. O visst va de lite söta, Dugongerna! =)

5 Malin:

Förstår om du har det jobbigt, men sen väntar ju den finaste belöningen av alla och det är ju trevligt att tänka på iaf! :)

6 Helena:

Det var ju väldigt längesedan jag var gravid, men jag kommer ändå ihåg hur det kändes. Jag hade dock en lätt graviditet i jämförelse med dig, så det bli lite svårt att komma på negativa saker...



POSITIVT: Sparkarna i magen.

Att jag inte mådde illa en enda gång.

Tanken att ett nytt liv faktiskt växte inom mig.

Att jag fick så mycket stöd av släkt och vänner då jag var ensam.

Undra hur barnet därinne skulle se ut när det kom ut.

Att jag fick gå föräldrakursen där jag lärde mig en hel del.

NEGATIVT: Att jag fick havandeskapsförgiftning mot slutet av graviditeten och fick ligga på sjukhus i fem veckor.

Att förlossningen blev igångsatt.

7 Motorcykeltjejen:

Gud, sikken fin barnvagn!!

Synd att dem ska vara så in i ... dyra..!



Sen när du väl har fått den lill* så glömmer du nog hur jobbigt det var! =) Inte för att jag har barn själv och vet men har hört andra säga så. =)



Kramar

Kommentera här: