Ålder

I och med födelsedagsfikat idag tänkte jag lite på ålder. Jag blev 30 år i maj och för bara några år sedan var jag rädd för den dagen. "Usch vad gammal man är då", tänkte jag. Men det stämmer verkligen inte. Jag trivs med min ålder just nu. Mycket mer än jag trivdes som 18-åring kan jag säga. Då var jag mer ostabil i "kärnan". Visst var jag redan då envis och om jag valt en väg så gick jag den, men jag är mer säker på mig själv nu. Jag är inte beroende av vad andra tycker och tänker.

Det är inte så att jag går runt och är taskig och skiter i andras åsikter totalt, det handlar om att om någon har en åsikt om mig så är inte det hela världen. Det fanns en period i mitt liv när jag inte kunde gå utanför dörren osminkad, nu gör jag det nästan varje dag. Jag har även fått en bättre relation till mina glasögon. Innan jag började med linser kunde jag ändå vägra glasögon och gick alltså hellre runt halvblind på stan än med dem på mig. Jag föredrar linser på många sätt idag, men har inga problem med mina glasögon längre. Tycker det är roligare att faktiskt SE världen.

Den här pressen med att man ska ha hunnit med vissa saker innan 30 tycker jag vi ska göra vårt bästa för att skippa. Alla gör det de vill och huvudsaken är att man själv är nöjd. Man måste inte ha rest, gjort karriär, ha familj, skaffat de och de grejerna och så vidare. Olika saker gör olika personer nöjda. Olika personer har dessutom olika förutsättningar. Vill man göra saker så är det ingen viss ålder man måste göra dem i, ingen viss ålder man måste ha som gräns för att "då ska jag ha hunnit det, det och det".

Vad är era tankar om ålder? Spelar åldern större roll när man är yngre eller är det individuellt?

Kommentarer:

1 Per:

Jätteklokt skrivet!



Precis så där är det ju!

Och jag är ännu äldre än dig och känner det ännu mera! :-)

Kommentera här: