Många lämnar kyrkan

Mellan november 2008 och oktober 2009 lämnade cirka 72 000 personer svenska kyrkan. En stor ökning sedan året innan. Man har gjort en uträkning om att cirka 1 miljon personer har lämnat svenska kyrkan runt år 2020. Det är verkligen inte mig emot. Gick själv ur kyrkan för cirka 7 år sedan. Det jag är nyfiken på är orsaken till varför folk går ur kyrkan? Jag undrar om det är många, så som jag, som gick ur för att man inte delar tron och värderingarna som kyrkan och religionen står för? Eller om det finns några andra skäl?

En del som är för kyrkan påstår att vi som gått ur är snåla och vill behålla kyrkskatten själva. Dessa personer vill alltså hellre tro att människor är snåla än att de inte delar deras tro. När ska människan lära sig att alla inte tycker och tror likadant? Det jag har allra mest problem med är barndopet. Tycker att dopet ska ske när man fyllt 18 år och själv kan välja om man vill tillhöra en tro eller inte. Ett litet spädbarn väljer inte själv, föräldrarna väljer åt det. Min filosofi när det kommer till uppfostran är att barnet är sin egen individ och inte en klon av dig. Barnet ska inte följa DINA drömmar och mål, utan välja SINA egna.