Film Rabbi Jacob

Spoilers kan förekomma! Detta är en film som jag såg många gånger när jag var liten. Fast på den dåvarande VHS-utgåvan så hette filmen Tuggummifabriken. Lite skumt val av titel eftersom bara en sådan liten del av filmen utspelar sig på en tuggummifabrik.

Jag tycker fortfarande filmen är rolig. Humorn är mycket slapstick och så är huvudkaraktären ganska fördomsfull och fördömande mot allt och alla. Louis De Funes var uppenbarligen en välkänd fransk komiker, mest känd för just sin slapstick-humor. Det hade jag ingen aning om. Man blir lätt lite partisk till filmer man växte upp med, så kanske är så fallet med denna. Musiken och allt som händer sitter som i ryggmärgen eftersom man såg den upprepade gånger som liten. Ibland kan dock film man sett som liten visa sig vara en riktig besvikelse när man ser dem igen som vuxen, fast jag blev inte besviken på denna. Förvänta er inget annorlunda gentemot många andra komedier bara.


Köp DVD på Ginza

Kommentera här: