Dag 22: Det här upprör mig

Precis som i inlägget som handlade om tro, där jag skrev att jag tror på människors goda, så är svaret även här människor. Det är människor som gör hemska saker, som gör folk och djur illa och som gillar att trycka ner sina medmänniskor. Är någon "annorlunda" så ska denne genast rättas in i ledet, enligt en del.

Jag är inte perfekt så jag har deltagit i en del skitsnack i mina dagar. Men jag har tänkt till och försöker ändra på detta. Ibland måste man få gnälla också och har någon person behandlat en illa så vill man gärna dela sina tankar med någon för att få lite perspektiv på det. Men att ofta prata skit och lägga sig i vad andra gör, det är DET jag syftar på. Vi människor som påstås ha ett "högre medvetande" borde väl ha nog med vett till att strunta i Jantelagen och strunta i skvaller och prat bakom ryggen.

Något jag undrat över i många år är när folk ska inse att inte alla kan ha samma åsikt och att man inte behöver bli så aggressivt defensiv när någon inte håller med en. Att förlöjliga någon som är av annan åsikt är bara förnedrande för personen som gör det anser jag. På nätet finns en hel del sådant. Folk känner sig mer anonyma här, men egentligen är det fegt då man inte vågar stå för det man skrivit/sagt. I en del fall blir de riktigt hatfulla och jag förstår inte varför...

Jag läser då och då i en blogg som en tjej skriver. Hon blev gravid som 14-åring och fick barn endast 15 år gammal. Detta verkar en del se som en orsak till att vara riktigt elaka. Det är kommentarer om att hon är korkad, tjock, ful, en riktig barnunge och så vidare. En del drar till och med in hennes barn i nedrigheterna. Visst, att få barn så tidigt kanske inte är något att rekommendera men när det ändå hänt så ska man väl inte bete sig som en idiot gentemot mamman? Jag tror snarare att hon behöver stöttning och hjälp. Varför har en del människor behovet av att vara elaka, prata skit, gnälla och vara rent j*vliga? Det upprör mig.

Kommentarer:

1 Tommy Söderberg:

Tyvärr verkar det vara väldigt svårt för folk i allmänhet, och kanske i synnerhet på nätet, att skilja på sak och person.. DET upprör mig!

2 pelle:

Jag håller med, bara för att något bryter en persons "norm" eller åsikt så ska man för det inte bli svinarg. Typiskt svenskt i min mening...

3 Georg Hendrix:

Angående Barbie: Hur tänkte skaparna bakom Barbie när de skapade "Ken"? Att lära barn i tidig ålder skillnad på "pulla" och "snopp" är nog ganska vanligt.. speciellt idag (och under Barbies livstid). Varför inte bara slänga på en liten snopp - egentligen. Det ser bara skumt ut idag :P



Jag tror de flesta som skriver elakheter på internet är s.k. "troll" (någon mellan 14-18 år som har riktigt tråkigt). Antagligen sådana som inte lämnat hemmet på 5 dagar och BARA vill skapa bråk. Jag tror, nästan, ingen av dem skulle stå för saker de säger i verkliga livet. "Anton Abele" har fått mycket skit på internet, men han sa själv på "debatt" att ingen vågat säga det till hans ansikte..



Dessutom tror jag majoriteten av folk som skriver "bög", "ful", "tjock", "idiot" osv. är sådana som själva vägrar skaffa facebook, blogg (eller liknande) för att de "inte vill lämna ut sig på internet" sedan går de och trackar andra som gör det. Lägger jag upp en bild på mig i min blogg gör jag det knappast för att att 20 söta tjejer kommer skriva "sååå sött", "ge mig" eller "snygg!" utan för att göra inlägget och bloggen mer personlig. Jag tror inte helt enkelt folk som "trollar" inte själva vet att man faktist kan må dåligt av att få massa negativa saker om sig.. även om det bara är på internet och anonymt.

Kommentera här: