Uppdatering graviditet

Oj oj, vad det känns som att det varit mycket kring graviditeten på sistone. Mindre än 4 veckor kvar till BF, men vi får se hur det blir med det. Ska på ett till tillväxtultraljud nu på torsdag och om resultatet där visar på liten tillväxt så kan det bli igångsättning eller kejsarsnitt före BF. På förra tillväxtultraljudet var barnet -12% i storlek jämfört med medel, men det räknas ändå som inom normalkurvan.

Har fått medicin mot urinvägsproblem som jag ska ta 3 tabletter dagligen i 5 dagar, men förutom det och tillväxten så är alla prover jättebra! Blodtrycket har stigit så att risken för svimningsanfall har minskat. Jag är ändå rekommenderad vila och att inte göra något ansträngande, inte ens köra bil. Känner mig lite låst då jag inte kan göra något själv utan måste ha någon med mig. Blodvärdet har också stigit så blutsaften hjälper. Är nu äntligen över 120 i blodvärde igen (gränsen för då folk får donera blod, vilket ju måste innebära att det är ett helt ok värde). Ämnesomsättningsprovet var normalt.

Barnet är starkt med ett väldigt starkt hjärtljud. Huvudet ligger sedan några veckor nedåt och har den senaste 1,5 veckan varit fixerat. Så förutom att tillväxten är under medel så är allt bra där. Jag känner ofta starka rörelser från bebisen och ibland kan det komma en rejäl spark som smärtar. Då och då knäpper det till där inne. Undrar vad det är...

Min höft har börjat göra rejält ont ibland. Min fibro orsakar problem med vänster sida och graviditeten har även lagt till höger sida, så nu är det jämnt fördelat. Känner mig tyngre och rörelser har blivit svårare. Det klämmer och ömmar längst ned i revbenen på höger sida. Det är åt det hållet barnet har benen. Har sammandragningar då och då och halsbrännan finns med nästan konstant. Illamåendet finns där, men hålls oftast i schack av medicinerna jag har mot det.

Det är i korthet vad som hänt sedan sist.

Kommentarer:

1 Mirja:

Det som knäpper till är lederna på bebisen, det gjorde så för mig med och det är ledvätskan som ej är utvecklad helt eller vad det nu var :)

Jobbigt med urinbesvär, det hade ju jag med. Skrev nyss till dig på familjeliv men hursomhelst gud vad spännande att det snart är dags för dig :)

2 pelle:

Men jösses, att det skulle innebära så mycket bördor att vara gravid hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

3 Bella:

Men gud så mysigt :)

själv planerar man barn för tillfället :)

Några bra tips som man ska tänka på ? :)

4 Bella:

Heja heja!

Inte långt kvar nu! :D

5 Motorcykeltjejen:

Hej!!

Vad roligt att äntligen ha tid över att få läsa din blogg! =)

Är hemma från semestern nu. =)



Skönt att barnet och du mår ok iallafall.

Börjar det kännas nervöst nu när det inte är långt kvar?

Kramar

Kommentera här: