Sett filmen Bröllopsfotografen

Spoilers förekommer! Jag brukar vanligtvis inte gilla svensk film. Tycker ofta de är ganska tråkiga och att de följer en viss mall. Men denna gillade jag.

Robin är en hobbyfotograf som bor i Molkom, Värmland. När stora bruket läggs ned så bestämmer han sig för att satsa på fotandet, skaffar sig en svindyr kamera och åker till Stockholm för att fota vid ett bröllop. Där kommer han i kontakt med "överklassfolk" som påverkar honom på sätt som han troligtvis inte trodde var möjligt.

Det jag gillar med denna film är karaktärerna. De känns äkta och nästan alla är på ett eller annat vis totalt störda. Det visar hur grupptryck kan påverka människor och hur man kan förlora sin egen identitet när man försöker passa in för mycket. För en del människor är det kanske för sent för att bryta sig loss från grupptrycket, medan andra fortfarande har möjligheten. Karaktären Robin genomgår en riktig livsförändring genom filmen. Från sig själv - en stabil kille från Värmland som skiter i vad andra tycker om honom - till en kopia av sitt umgänge i Stockholm (överklassfolket) där han inte vågar säga något om sin egen personliga åsikt på grund av rädsla för att "ställa till med bråk". Istället vänder han sig mot sin familj som är kvar i Värmland och tycker att de är pinsamma.

Hans familj är faktiskt lite pinsamma de också, med sitt snack om "gräddhyllan" bland annat, men det är ganska tydligt att den som förlorat sin väg är Robin själv. Filmen engagerade mig och jag tycker det är en av de mest sevärda svenska filmerna.


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 B R O W N S U G A R:

den såg ja med =)

2 Bella:

Gillade den jag med, ganska sorglig film.

3 Ida:

Jaaa, den är rolig!! :)

4 Motorcykeltjejen:

Hahaha...jag tycker oxå den är himla bra!!! =)

Kan känna igen mig lite i klickande på kameran. ;)



Du får förlåta mig men....

Jag brukar inte ragga röster till saker & ting men denna tävlingen vill jag så gärna vinna och jag undrar om du skulle vilja rösta på mig hos Kandy.se?

Jag är nr 2.



Så himla tacksam isf!

Kramar

Kommentera här: