Nostalgi

När Aktuellts eftertexter rullade och slutmelodin klingade ut klockan 21.05 så satt jag och mina föräldrar framför tv:n och väntade (ibland även syrran).

När denna bild:

fyllde rutan (vi hade dock inte widescreen på den tiden) och introt satte igång så var en veckas väntan över. DALLAS! Jag var runt 7-8 år när jag började kolla på den serien och det var häftigt för mig att i den åldern få vara uppe ända till klockan 22 på kvällen. Varje avsnitt hade en cliffhanger så man gick och väntade en vecka på att få veta hur det gick. Min favorit var och är fortfarande Pamela Barnes Ewing.

Dagen efter så pratade man om det som hade hänt med kompisarna. På den tiden (jag är född 80) fanns bara 2 tv-kanaler så man kollade ofta på samma saker (och samtidigt också). Nu när jag varit sjuk så har jag kollat litegrann på säsong 10 av Dallas (har alla säsonger t.o.m. den 10:e på dvd-box). Det känns fortfarande när melodin börjar.

Jag tycker ibland synd om dagens ungdom som går miste om detta. Nu är det Anytime (se när du vill) eller nedladdning (ladda ner och se allt på en gång) som gäller. Jag tycker själva väntan på nästa avsnitt är en del av charmen med tv. Därför kollar jag fortfarande på serier på tv och har en tv-tablå.

De som inte är uppväxta med detta förlorar en del av charmen tycker jag. Men de kanske ser en annan charm med "det nya" som jag missat? Det är dock inte konstigt att det är sådan konsumtionshets i dagens samhälle när t.o.m. tv ska konsumeras så fort som möjligt.

Vad har ni för nostalgi-minne?

Kommentarer:

1 Annie:

Åh..det måste jag få låna nån gång:)

Kan hålla med om att väntan är en del av grejen. Blev dock lite sur när jag såg vilken tid säsong tre av Heroes har fått av tv4. 22:40 måndag-torsdag och tjugo minuter tidigare på fredagar. Lite svårt att se när man börjar jobbet kl 6 varje vardag:(

2 Tess:

Svar Annie: Usch ja, dåliga sändningstider kan vara döden för en del serier. Har varit med om en hel del konstiga tider och sedan har de mage att säga att "tittarsiffrorna är så låga". Undra på det liksom?



Det går bra att låna :-)

Kommentera här: