Läst klart: Invasion av Dean Koontz

Spoilers kan förekomma! Som med så många Koontz-böcker så blir jag indragen direkt. Denna gång går det så långt att jag inte klarar att lägga boken ifrån mig på ett bra tag, jag vill bara veta hur det går vidare hela tiden. Att beskriva skräck är något Koontz är riktigt bra på! Kanske är det därför som skräck- och thrillerförfattares böcker aldrig blir bra filmer, för att boken är så välskriven.

Jag vet att det är vanligt att boken är bättre än filmen, men nu menar jag att om man läst en skräckbok och sedan ser filmen så är det inte bra alls. Att få föreställa sig de hemska sakerna i huvudet är mer skrämmande än att se någon annans vision på en skärm. När man föreställer sig saker så lägger man till sin egen skräck på ett vis så att det blir mer personligt. Det var i och för sig någon skräckfilm jag såg som var kuslig på grund av att den såg EXAKT ut som jag föreställt mig när jag läste boken...Om jag bara kunde komma ihåg vilken det var...

Denna bok är kuslig, men inte på det vanliga Koontz-viset. Oftast får man veta allt i slutet och fram till dess är det skrämmande för att man helt enkelt inte VET. Men nu lyckades jag lista ut vad det handlade om på sida 89 (av 320). Trots det så fortsatte boken att vara kuslig. Riktigt bra gjort av Koontz, för när jag vet vad det handlar om och när man, så att säga, "får se monstret" då brukar jag tröttna. Det är uppbyggnaden som är grejen för mig, inte avslöjandet. Men som sagt så lyckas Koontz hålla kvar mig ändå.


Framsidan på den inbundna utgåvan.

Betyg

Kommentarer:

1 Helena:

Jag har läst boken och tycker också att den är jättebra -men så är jag ju ett Koontz-fan också! :)

2 Maol:

Visst gör han det. Vilken tur jag gillar hundar då. ^_^

Kommentera här: