Förlovningsresa i Skottland

Jajamen, jag och Robin är förlovade! Vi förlovade oss på kvällen den 29:e september vid Eilean Donan Castle i Skottland. Bilder från resan längst ned i inlägget.

Resan började med ett ganska sent flyg från Gardermoen. 19.05 avgick det och vi var framme i Edinburgh 20.00 (lokal tid), så cirka 2 timmar tog det. Där hoppade vi på en buss som tog oss till en annan hållplats där vi hoppade på ännu en buss som tog oss till Inverness. Där var vi framme 00.10. Ingen kul bussresa direkt för det var mörkt så man såg inget. När vi var framme ringde jag Garry på Ardgarry B&B så han kom och hämtade oss. Han hade erbjudit sig för han tyckte inte vi skulle irra runt i Inverness och leta efter deras B&B efter midnatt. En otroligt trevlig kille!

Efter en härlig frukost på B&B där det fanns mycket att välja på (jag som tyvärr är en sådan liten frukostperson) gick vi till ett ställe där vi bokat en hyrbil. Vi fick en blå Ford Focus. Mannen där frågade om jag var bekväm med automat, men när jag sa att jag aldrig kört automat så fick vi en manuell. Phu! De var riktigt trevliga och hjälpsamma på detta stället, STOR skillnad mot den otrevliga attityden de hade på stället i Edinburgh där vi hyrde bil 2007.

Det första jag gör är i alla fall att ta fel i en rondell så vi hamnar i ett parkeringshus. Rondeller är väldigt vanliga i Skottland. Riktigt bra! När vi kommit ut från parkeringshuset så åkte vi i alla fall åt rätt håll. Första stoppet var North Kessock där de har en delfin- och sälstation. Jag körde så Robin skulle navigera, men när jag frågar honom om vilken väg jag ska köra så undrar han bara "Men var är vi då?" hehe...Vi hittade dit i alla fall, men mot slutet av säsongen så var det inte så mycket att se. Så vi körde tillbaka mot Inverness, körde rakt genom staden och då upptäckte vi att vårt B&B ligger på samma gata som vi körde förra gången vi var här också (Kenneth Street). Ni som var med då kommer kanske ihåg den gatan? Vi kallade den väl för Kenneths gata eller nåt sånt...

Vi åkte ner till Drumnadrochit där vi parkerade för att gå på Nessie shop bland annat. Jag är tokig i skotska saker så passade självklart på att köpa med en del (vad jag handlat under resan kommer i ett eget inlägg). När Robin inte var med in i en av affärerna så passade jag på att prata lite mer med kvinnan i kassan. Vill träna på att få min engelska mer flytande, men det känns på något vis så pinsamt om någon är med som vet att man är svensk...hehe... Sedan beställde vi mat på en restaurang där. Jag åt bakpotatis med ost och bacon. Mums! Vet inte vad det var för ost, men god var den. Väldigt gul i färgen (se bild nedan). Har ni några förslag så skriv gärna!

Mätta och belåtna begav vi oss ut i skogarna på långpromenad. Promenaden skulle vara cirka 8 km, men det blev lite längre för oss för beskrivningarna stämde inte ibland så vi gick fel. När vi väl struntade i dem och följde enbart kartan istället så stämde det mycket bättre! Det första vi stötte på var ett imponerande redwood-träd. Sedan steg landskapet rejält och vi nådde en utkiksplats på Craigmonie där man kunde se Loch Ness. Dagen var rätt så disig tyvärr, men det var fint ändå. Vi såg massor av kor på promenaden. Riktigt härliga stora hagar med backar. Sista målet innan vi återvände var Divach Falls, ett 30 meter högt vattenfall. En målning av fallet hänger på Buckingham Palace. Där blev vi attackerade av en ilsken hund. Jag blev så arg på att ägaren inte hade hunden kopplad. Hon sa till oss att hunden brukade vara så där beskyddande mot henne. MEN HÅLL DEN KOPPLAD DÄR DET ÄR FOLK DÅ! Vi var inte de enda där och de andra blev också attackerade. Så nonchalant!

Efter promenaden tillbaka till bilen så åkte vi mot västkusten. Målet var Eilean Donan Castle. Vi kom fram strax efter klockan 18 på kvällen. Där framför slottet förlovade vi oss. Ett perfekt ställe! Vi var kvar en stund och sedan åkte vi tillbaka till Inverness, tankade och lämnade tillbaka bilen.

Nästa dag var hemresedagen. Istället för att ta den lätta vägen tillbaka till Edinburgh så hade vi siktet inställt på den sceniska vägen. Buss till Fort William och sedan tåg därifrån till Edinburgh. Ungefär 1 timme efter Fort William så ångrade vi oss absolut inte! Det var en helt underbar rutt och denna dag sken solen så vi såg flera mil. Den mysigaste hållplatsen på hela resan var Corrour. Det var ett litet stationshus högt uppe i den underbara skotska högländska naturen. Inga bilvägar, en av Storbritanniens mest isolerade stationer och en bra utgångspunkt för vandrare. Det var ganska många som skulle vandra som steg av tåget där. I Glasgow bytte vi tåg till Edinburgh.

Vi hade några timmar i Edinburgh, men vi gick bara runt en stund och tittade lite på byggnader och i affärer. Jag kanske var påverkad från förra gången vi var där och jag körde i den staden för jag kände ungefär samma panik denna gång trots att vi gick. En enda stor röra med alldeles för mycket folk. Och det var inte ens turistsäsong. De höll på att bygga spårvagnsnät så trafiken kanske lättar framöver. Vi åkte ganska snart ut till flygplatsen med en dubbeldäckare där vi satt längst fram där uppe, så vi fick en liten tur av Edinburgh i alla fall. Vi var hemma i Arvika efter klockan 2 på natten.

Bildbeskrivning. Bilden högst upp till vänster är nummer 1 o.s.v.
1. Vårt B&B. 2. Tyckte denna var lite kul p.g.a. filmen Poltergeist. 3. Utsikt från North Kessock. 4. Rolig papperskorg på damernas. 5. Vår hyrbil. 6. Jag och en Nessie vid ett hotell i Drumnadrochit. 7. Min bakpotatis. 8. William Wallace. 9. Jag och en mindre Nessie. 10. Redwood-träd. 11. Robin på promenaden. 12. Utsikt från Cragmonie Hill. 13. Utsikt från Craigmonie Hill. Loch Ness rakt fram. 14. Kossor. 15. Nästan framme vid Divach Falls. 16. Divach Falls. 17. Divach Falls. 18. Eilean Donan Castle. 19. Våra förlovningsringar. 20. Inverness bus station. 21. Otrolig natur på tågresan mellan Fort William och Glasgow. 22. Dito. 23. Dito. 24. Dito. 25. Dito. 26. Dito. 27. Dito. 28. Waverley Bridge i Edinburgh.