Bio New Moon

Spoilers förekommer troligen absolut! Man är ganska van vid det här laget. Att böcker nästan alltid överträffar filmer med många längder. Nu är inte Twilight-böckerna (har läst 2 hittills) några av mina favoritböcker, men de är roande och ibland lite spännande. Den här filmen som är baserad på bok 2 kändes väldigt lång. Om en film engagerar mig så kan jag sitta 4 timmar och tycka att cirka 1,5 timmar har gått, men denna var vääääldigt lång trots att den bara är strax över 2 timmar. Jag tycker den var ytlig och förenklad. Självklart har en film ett annat tempo än en bok och man måste därför göra om en del saker. I denna film tycker jag inte de lyckas så bra ändå.

Något jag störde mig på var att i böckerna är Bella relativt smart, men i filmerna fattar hon verkligen ingenting. I böckerna listar hon ut att Jacob är varg, men i filmen måste hon se det för att fatta. Jag kan inte sluta likna ett samtal mellan henne och Jacob vid ett samtal mellan en misshandlad kvinna och hennes misshandlare (typ pojkvän, make, sambo etc). När Jacob säger att han kan bli arg och skada henne och hon säger att hon aldrig ska göra honom arg. Det låter precis som när en misshandlad kvinna säger att det är hennes fel att hon blir slagen för att hon "gjorde honom arg".

Dataeffekter och slow motion (i stil med kolla vad snyggt jag rör mig i slow motion) fanns det gott om. Inget för mig. Det jag tyckte var positivt i filmen var att Jacob är relativt trovärdig och Bella har blivit något bättre jämfört med första filmen. Det känns som att hon har några fler sidor i denna. Jag ser fram emot att läsa nästa bok för att få veta fortsättningen. Vet inte om jag vågar se fram emot nästa film...

Kommentarer:

1 Elin - Design&Makeup.se:

sv: Ja det tror jag också, skriver ett inlägg om det så de öppnar ögonen. Det spar ju hur mycket tid på det än att lägga energi på att fråga och sedan vänta på svar. :)

Kommentera här: