Gûnnerskemârten

Innan jag börjar berätta om min dag på Gûnnerskemârten så ska jag ta en liten dialektövning för er som läser som inte är från Värmland. Hur man uttalar û och â (mitt sätt att förklara): û uttalas som "öh", som en del kan utbrista när de vill ha någons uppmärksamhet, alltså inte riktigt som ett vanligt ö men nästan. â uttalas som när man säger "ah" hos läkaren när denne ska kolla i halsen på en, alltså som ett långdraget lågt a. Klara!



Jag och syrran var på Gûnnerskemârten strax före 12-tiden. Det var soligt och fuuuuuullllt med folk och bilar överallt. Man blev riktigt glad för det har inte varit så mycket folk de senaste åren (kanske för att det oftast regnat). Vi gick runt och kollade på lite olika ställen och hittade lite smått och gott att köpa. Mârten är utspridd på bland annat hembygdsgården, skolområdet och därikring. Vi träffar alltid på folk vi känner eftersom det är våra hemtrakter och det är kul! Mot slutet köpte vi oss en varsin toast (mums!) och sedan avslutade vi med Röda Korsets brödlotteri. Kan säga att min och Robins Opel från -88 inte är en sådan skön sommarbil, om man nu inte gillar bastu. Tur att vi har sollucka i alla fall så att det fläktar lite när man kör. Här är mina fynd för dagen:


En söt blomvätte.


Bröd som jag vann.


Ett sött mobilsmycke.


En jättefin box...


...fylld med tvålar.

Kommentarer:

1 Linda:

Söta saker!

Ja vi har underbart väder o vi har haft vår första premiärtur med båten,underbart!

Nu skall här ätas färskpotatis med grillat kött o mysas=)

Hoppas du har det gott ute i det fina vädret..

2 Nathalie:

Jaa det kan det nog finnas:) Jag handlar helt inte får utlänska sidor, mest för att jag inte är så jättehaj på engelska;D men jag får be min kompis kolla där åt mig, han handlar en hel del från e-bay..

3 Nathalie:

Okej:) Ja och så måste ju såklart i första hand tänka på vad man mår bäst av:)

4 Mirja:

Gillar tvålboxen. Snygg! Och den lille blomvätten var ju så söt. :)

5 Tess:

Svar Mirja: Jag blev också förtjust i den :-) Man fick välja vilka tvålar som helst och plocka i den så jag gick nog där och sniffade tvål i över 5 minuter...hehe :-) Fast luktsinnet blev sämre mot slutet och då började saker lukta lika.

6 Jennie:

oj ja det är inte många som inte sett disney då de var små :)

7 Tess:

Svar Jennie: Nej, jag har märkt det när jag nämnt det. Alla blir typ chockade...hehe :-) Men jag var helt enkelt inte intresserad av de filmerna. Började tidigt med otecknat så det var väl därför tror jag :-)

8 Linda:

Ja det blev kanonbra tyckte jag verkligen!

Ja diggar den bänken nu börjar vår bli sådär snyggt sliten med,läckert!

Nu finns det bilder från vår båttur igår=)



9 Bella:

Snygg tvålbox med innehåll! :)

10 Pamie:

Men vilken härlig box med tvålar. Vart hittade du denna?



11 Tess:

Svar Pamie: Det var ett försäljningsstånd på marknaden. På boxen står att produkterna är från Sanna of Sweden :-)

Kommentera här: