Konstigt resonemang

Läste en sak som jag tycker var konstigt. En person tyckte att man bara blir sviken om man förtjänar det, det vill säga att man alltid har gjort något så man får skylla sig själv om man råkar ut för svek. Denna person kan inte ha varit med om så mycket. Visst är det ofta så att det är minst två personer inblandade i bråk och gräl. Men jag vet folk som inte gjort något fel och som ändå blivit svikna. Hur resonerar en sådan person till exempel om missbrukarföräldrars relation till sina barn? Förtjänar barnen det sveket? Jag hoppas denna person växer upp och lär sig att svek inte alltid innebär att man gjort något fel och jag hoppas att personen inte behöver lära sig det den tuffa vägen.

P.S. Jag känner inte personen som skrivit om svek. En anonym person på internet bara.