Läst klart: P.S. Jag älskar dig av Cecelia Ahern

Igår läste jag klart denna bok av Cecelia Ahern. Vanligtvis gillar jag att läsa boken innan jag sett filmen, men här gjorde jag tvärtom. Filmen var en av de jag såg på flyget hem från Beijing, Kina.

Boken var annorlunda än filmen i en hel del saker. Jag fick känslan att manusförfattarna till filmen hade fått relativt fria händer. Bashandlingen är dock densamma. Holly & Gerry är gifta och de gnabbas och bråkar då och då som de flesta par, men är ändå lyckliga. Precis i början av boken har Gerry dött och man möts av Holly som försöker förstå och hantera det som hänt. Boken bjuder på sorg, skratt, mänsklighet och är en riktig bladvändare. Ibland kunde jag inte lägga den ifrån mig, vilket innebar att jag kunde sitta och läsa till sent sent in på natten utan att ens vara medveten om det. Den räknas till kategorin chicklit, ett kategorinamn som jag avskyr, precis som jag avskyr att rosa=för tjejer och blått=för killar. Chicklit=litteratur för tjejer. Jag tycker inte man ska dela in i kategorier och om man tvunget måste det så finns det i min bok (ingen vits menad) endast två stycken. Kategorin: Jag gillar, och kategorin: Jag gillar inte. Denna bok hör till "Jag gillar". Läs den och se filmen också! Den är mysig den med.


Pocketbokens omslag.

Betyg

Kommentera här: