Intressant dokumentär

Såg första delen av en dokumentär med skådespelaren Stephen Fry idag som handlar om AIDS och om att leva med HIV och AIDS. Jag förväntade mig att Freddie Mercury skulle nämnas och det gjorde han. Man nämnde att hans död hade ökat medvetenheten om AIDS och att dödssiffrorna sjönk efter det. Ibland krävs det en känd person för att folk ska kunna se det som pågår (ibland mitt ibland oss). Men nu har det ökat igen. Folk verkar ha attityden "det händer aldrig mig".

Jag blir ändå mest chockad av hur elaka folk är mot folk som fått diagnosen. Saker som Annmarie och Carly berättar i dokumentären är skrämmande. Trots att jag sett bevis på hur elaka och ignoranta människor kan vara så blir jag fortfarande paff över grymheten som finns. Det visar väl att jag fortfarande har hopp om folk och ibland dyker det faktiskt upp personer som är riktiga "änglar".

Del 2 går torsdagen den 22 januari och del 1 går i repris söndagen den 18 januari, båda på SVT2.


Kommentarer:

1 Marie:

Fry, är det han som är med i en vampyrs bekännelser? Han har inte aids va?

2 Tess:

Nej, han är med i bl.a. V för Vendetta, Spice World, Wilde, A fish called Wanda, The Young Ones och en serie med Hugh Laurie :-) Han har förlorat många vänner i AIDS och tar själv provet i del 2, så jag vet inte.

3 Solli:

så hemskt att höra hur människor behandlar varandra :o(

ska försöka se reprisen!

Kram!

4 Marie:

Jasså han, jag tänkte på fel snubbe för han är också med i v för vendetta ^_^

Kommentera här: