Fibromyalgi - min upplevelse

Har idag läst en artikel om fibromyalgi som får mig att få upp hoppet en aning (bara en aning för jag är alltid en skeptiker). Fibromyalgi har äntligen börjat tas på allvar på till exempel Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Det kommer troligtvis ta ganska lång tid innan det sprider sig till hela landets läkarkår och ännu längre tid (om någonsin) innan det sprider sig till befolkningen. Docent och överläkare Ralph Nisell slår huvudet på spiken när han i artikeln säger: "Det kanske jobbigaste för patienterna är att ha så ont och samtidigt bli ifrågasatta."

Jag började få symptom vid 12 års ålder. Värk som flyttade sig, migränanfall och magbesvär. Jag var till en hög med läkare, sjukgymnaster, psykologer och alternativmedicinare. När man har så ont så blir man desperat på hjälp så man försöker överallt. Jag har gått genom olika röntgen (till exempel nackröntgen, ryggröntgen, hjärnröntgen), datortomografi, EEG, blodprover, varit till smärtkliniken i Karlstad för tester och så vidare. När jag var runt 19 års ålder var det någon läkare som tänkte lite utanför boxen och föreslog fibromyalgi-undersökning. Det var ett tillstånd som drabbade "kärringar" hade man sagt och jag var så ung. Dessutom kunde inte unga ha ont, hade jag också fått höra, så allt var inbillning. Vadå unga kan inte ha ont?

Jag fick komma på undersökningen och hade skarp smärta vid 17 av de 18 punkter som man trycker på. För att få diagnosen ska man ha ont på minst 11 punkter, samt andra symptom. Jag trodde att när jag fått diagnos så skulle jag bli trodd och förstådd. Fel! Fibromyalgi är fortfarande i mångas ögon en "inbillningssjukdom", eller som läkare kan skriva i journalen: SVBK vilket betyder "sveda-värk-bränn-kärring". 80-90 % av drabbade är kvinnor. Skulle tillståndet tas mer på allvar om siffrorna var omvända, att det var 80-90 % män?

I artikeln beskrivs fibromyalgi kortfattat: "Fibromyalgi är en slags obalans i nerv/smärtsystemet som ger en kraftig muskelvärk i hela kroppen.....Fibromyalgipatienter är ofta så smärtkänsliga att de knappt tål beröring."
De som tror att allt är inbillning borde få testa en dag (eller kanske en vecka) i min kropp. Smärtan och tröttheten varierar från dag till dag. Ont har jag alltid och trött är jag nästan alltid, men graden av smärta och trötthet varierar. Föreställ er detta och lägg sedan misstroendet från andra på det. Man måste vara rejält stark psykiskt kan jag lova er.

Artikelkälla: Hemmets veckotidning 4/2009
Internetkälla: Karolinska Universitetssjukhuset

Kommentarer:

1 Solli:

vad ledsen jag blir av att läsa detta, himla tråkigt att du har fibromyalgi! känner några som oxå har det. Själv har jag kronisk värk i nacke, bröstrygg, axlar etc..oxå jobbigt



Ett tips är faktiskt bikram yoga, det har hjälpt mig väldigt mycket..tycker att det kan vara värt ett försök.

kram!



p.s.ja, jag tycker du ska köpa boken!

2 Tess:

Svar Solli: Tack så mycket för tipset! Uppskattar verkligen det! Är villig att testa allt som kan hjälpa! Är bikram yoga något man kan lära sig själv? Tror inte det finns några grupper häromkring nämligen.

3 Mirja:

Usch vad jobbigt det låter, kan inte ens föreställa mig hur du har det.

4 Tess:

Svar Mirja: Jo, det är jobbigt att ständigt ha ont och att vara trött. Men min vardagsvärk har jag lärt mig att leva med ganska så bra. Tyvärr så blir det värre värk om jag anstränger mig för mycket och DEN värken har jag inte lärt mig att leva med. Jag håller på att bli tokig på den ibland. Men det som är tyngst psykiskt är verkligen attityden från en del människor.

Kommentera här: