Zozo

Spoilers kan förekomma. Hade inga förväntningar på denna film eftersom jag knappt visste vad den handlade om. Men det blev en glad överraskning, den var fantastisk! Filmen gjorde mig både glad, ledsen och arg. Den handlar om killen Zozo och hans liv i krigsdrabbade Beirut i slutet av 80-talet. Han och hans familj försöker få komma till Sverige och genom första halvan ungefär så är Sverige räddningen. Där finns inget krig och inga sönderbombade byggnader utan det är vackert och rofyllt. Men livet i Sverige visar sig vara svårt. Ett språk som är svårt att lära sig, en annorlunda kultur och sedan det som gjorde mig kokande arg....mobbare. Det finns tyvärr en klunga i alla skolor.

Mobbing är något som gör mig så ledsen och arg vem det än är som blir offer för det. Så när Zozo, som inte kan svenska så bra, säger till några översittare att han inte förstår dem när de hackar på honom och "ledaren" smäller till honom och kallar honom korkad för att han inte kan svenska, då skulle jag nästan kunna bli våldsam. Men då skulle jag i så fall sjunka till mobbarens nivå och jag skulle i vilket fall som helst inte nå fram till denne. Det kanske är därför jag blir så otroligt arg. För att det ligger en hel del maktlöshet och frustration bakom. Om någon hade en effektiv metod som fungerade mot mobbing så skulle det väl inte fortfarande vara så vanligt? Det bästa man troligtvis kan göra är som Zozo i filmen. Ignorera beteendet.

Måste även nämna att jag gillade kycklingen som Zozo tog hand om i sitt land innan flykten till Sverige. Den talade med Zozo så jag tolkar det som att den symboliserade någon del av Zozo själv. Tyckte det var lite sorgligt när han lämnade kvar den, men på samma gång är det logiskt. Om kycklingen symboliserade en del av honom själv så är det självklart att den delen blev kvar i hemlandet. Om jag var tvungen att fly från mitt hemland så skulle en del av mig alltid finnas kvar här ändå. Nu är klockan mycket så jag hoppas att jag inte svamlat allt för enormt. Rekommenderar denna film starkt i alla fall!


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Anonym:

happy valentines day sötis! :D <3

2 Anonym:

hej nu har jag lagt upp fynden från göteborg :-)

Kommentera här: