Inside (À L' Intérieur)

Spoilers kan förekomma. En riktigt obehaglig film! När jag läste handlingen blev jag intresserad för det lät som en psykologisk thriller, något som jag gillar. Det var en psykologisk thriller, men dessutom var det rena festen i gore och våld. Jag trodde aldrig att de två kunde kombineras (det vill säga psykologiskt och gore), men uppenbarligen fungerar det. Jag är inte en känslig person och brukar tåla mycket våld och blod på film. (Det är på låtsas så då anser jag att nyhetssändningar är värre eftersom det är på riktigt.) Men kombinationen och intensiteten i denna film gör att till och med jag tycker det är rejält obehagligt.

Effekterna är stundtals väldigt realistiska och de är väldigt snyggt gjorda måste jag säga. Jag brukar kunna se hur saker är gjorda, men det var flera stunder i denna film där jag undrade hur de gjort det. Den är inget för lättäcklade (eller normaläcklade) och absolut inget man vill se om man är gravid. Alexandre Bustillo gör verkligen en rejäl kickstart som manusförfattare och regissör (tillsammans med Julien Maury) och det märks att han är ett stort fan av giallo- och slasherfilmer.


Kommentera här: