Grizzly man

Spoilers kan förekomma. Denna dramadokumentär handlar om Timothy Treadwells liv och död. Han spenderade mycket tid bland björnarna i Alaska och han och hans flickvän blev 2003 dödade av en eller flera björnar. Vilken morbid film! Man har hört en hel del om detta så man vet redan innan vad som hänt, men jag blev störd av fler anledningar än det. Jag kände inte till Timothy något innan så jag trodde att det skulle vara en film som handlade om hans bidrag och vilken nytta det gjort för djuren. Men istället handlade det om hans psyke och hur han tokigt nog behandlade vildmarken och björnarna som en lekplats och lekkamrater. En, enligt mig, smartare kille berättar om att när han växte upp i Alaska så undvek björnarna människor och människorna undvek björnarna. När Timothy vande björnarna vid mänsklig närvaro så gjorde han alltså mer skada än nytta.

Det jag tycker är mest grymt i filmen är när det berättas om att hans flickvän var rädd för björnar och inte ville vara där, men stannade för Timothys skull. Han själv säger många gånger i filmklipp att han älskar björnarna och att det inte finns någon annan plats han hellre skulle vilja vara och om han skulle slippa återvända till "människornas värld" så skulle han vara glad, men som jag ser det är hans beteende ansvarigt för inte bara hans egen utan även hans flickväns död. Jag önskar att jag inte hade sett denna film....

Kommentarer:

1 Jessica:

Vilka mysiga färger du har i din blogg

2 Amanda:

Håller med. Jag gick med nyss i gruppen I want to buy a record, not a file på facebook. Skivan är ju det viktigaste, det är en helt annan stämning att lyssna på en riktig skiva. Vissa kommer nog aldrig att förstå det. Däremot tycker jag inte att nedladdning ska vara förbjudet.

3 Tess:

Svar Jessica: Tack! Kör olika nyanser på min favoritfärg lila :-)



Svar Amanda: Jag ska leta upp den gruppen jag också, det låter intressant. Tack för tipset!

Kommentera här: