Galamys

Inatt satt jag och syrran som planerat uppe hela natten och såg Oscargalan. (Bilderna nedan är alltså tagna av mig och visar även omgivningen av tv:n för i detta inlägg vill jag visa min personliga upplevelse av galan.) Den var mycket bättre i år än ifjol och Hugh Jackman passade som värd. Han sjöng flera gånger och dansade för fullt. Jag har aldrig sett honom dansa på det viset så jag blev lite paff. Finns det något den karln inte kan göra?

Hugh Jackman i rutan.

Det var två saker i programmet som störde mig och det är lika bra att få dem ur vägen direkt. När de visade In Memoriam så åkte kameran fram och tillbaka så ibland var det svårt att läsa namnen och se bilderna på de som visades på skärmen och så var Beyoncé med och sjöng...igen. Hon har varit med på flera års galor och sjungit och jag är så trött på henne. Jag har aldrig gillat hennes röst, men kan tolerera henne för att jag vet att många andra beundrar och gillar henne. Men år efter år efter år efter år...har de ingen annan att byta med någon gång?

Nog om det. Jerry Lewis fick specialpris som jag tycker han förtjänar. Han är en rolig komiker (och dessutom skribent, musiker och regissör) som dessutom gör mycket gott för barn med muskelsjukdomar. Så kul att se honom ta emot priset!

Jerry Lewis.

Vi hade lagat örtkyckling och satt och mumsade på det samt snacks och godis under galan. Scendesignen var helt fantastisk i år och det glittrade för fullt. De komiska inslagen var oftast roliga och tacktalen tilläts faktiskt dra ut något på tiden. Men det är alltid så att de "stora" kategorierna får ta längre tid. Troligtvis på grund av att folk som tittar inte så ofta vet vilka ljudeffektskaparna är medan de vet vem den manliga huvudrollsinnehavaren är. Pär och Orvar gjorde också ett bra jobb i Stockholm-studion. De var tysta när galan visades och pratade bara emellanåt när det var reklam i USA. Tummen upp för dem!

En del av den vackra scenen syns.

 
Då och då under natten hade vi sällskap av katterna Kitty och Neko.

Kommentarer:

1 Louise - Sveriges största au pair blogg:

Jo det är sant. Den klänningen Miley hade var fööör mycket. Fast ändå fööör mycket precis som en gala klänning ska vara ibland.



Visst var oscarsgalan så mycket bättre i år!!



Kram Louise

Kommentera här: