Komiskt

Vatikanen önskar The Simpsons grattis på 20-årsdagen. Lite otippat kanske men motiveringen är att serien "reflekterar den religiösa och andliga vilsenheten i vår tid". Vet inte om jag ska skratta eller bli irriterad. Att fler människor vänder sig från kyrkan beror i mina ögon inte på någon vilsenhet, utan på klarsynthet. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är inte religion för alla.

Att man numera vågar och har möjlighet att välja sin egen väg tycker jag är så otroligt mycket bättre än som det var i Sverige för inte alls så länge sedan, när man var tvungen att tillhöra den "godkända" religionen. Hedningar, skeptiker och andra som vågade stå upp mot detta brändes på bål, avrättades på annat sätt eller torterades. Detta existerade även i Sverige även fast det var mer förekommande på andra håll i Europa.

Så jag säger HURRA för valfriheten i vår tid!

Kommentera här: