Glasgow

Är hemma igen efter Glasgow-resan. Den började den 5 september klockan 8 på morgonen. Deltagare: Syrran, Hugo, Annelie, Jerry, Thea och jag själv. I två bilar tog vi oss mot Norge. När vi kommit förbi Askim byttes jag och Annelie av så att jag fick köra på färjan i Moss. Ville gärna göra det eftersom jag aldrig gjort det. En till sak avbockad från listan! Vi tajmade färjan väldigt bra så den avgick bara ca 10 minuter efter att vi åkt på. Efter ca en halvtimme åkte vi i land vid Horten. Färden därifrån till flygplatsen var inte lång.

Vi lyckades roa incheckningssnubben vid RyanAir. Han blev förvirrad när namnen på våra biljetter inte stämde. Så upptäckte han att våra tilltalsnamn inte stod först på passen. Har heller aldrig riktigt förstått varför mångas andranamn står före tilltalsnamnet....I säkerhetskontrollen blev Annelie av med sin patron-nyckelring. Den var självklart fejk, men man fick inte ha med det heller. Jerry och Thea flög för första gången och båda tyckte det var hellugnt.

När vi anlänt till Prestwick så var det någon som började prata med Jerry...vet inte om han ville sälja något...? Han frågade om Jerry var från Storbritannien, varvid Jerry svarade ja och sedan sa han med lite skotsk brytning "I'm late for my train". Det stämde. Hade vi kommit 2 minuter tidigare hade vi hunnit med det, men fick vänta. Fast bara 25 minuter. Färden till Glasgow tog ungefär 45 minuter.

Det regnade, vilket man räknat med men det är ändå tråkigt. Vi checkade in på Euro hostel och gick sedan för att skaffa dricka. Vi hittade en Tesco-affär som passade för syftet. Sedan hittade vi efter lite letande en restaurang. Jag käkade Pasta Carbonara som var jättegod!!

Pasta Carbonara

Mätta och belåtna gick vi tillbaka till vandrarhemmet där det blev lite umgänge/förfest på mitt och Theas rum. Efter det gick alla utom just vi ut på puben.

Nästa dag stannade Jerry på vandrarhemmet för att sova medan vi andra promenerade bort till Glasgow Cathedral och Provands Lordship (det äldsta huset i Glasgow). Fint väder! Det var väldigt fina byggnader och katedralen var verkligen imponerande att gå runt i. Det som kändes lite konstigt var butiken som fanns inne i den. Lite skumt ställe att sälja böcker och souvenirer kan tyckas. Men de hade så fina saker så det var mest kul ändå. Förutom den stora salen fanns några intressanta gångar och trappor att gå i. När vi kom ner till kryptan så började vi automatiskt att viska. Vet inte varför det blev så. Vi märkte det inte först, utan det var efter ett tag som vi reagerade på det. Efter katedralen blev det ett varv på Glasgow Necropolis ("De dödas stad"). En stor gravplats på en hög kulle. Därifrån hade man utsikt över stora delar av Glasgow.

Glasgow Cathedral

På andra sidan vägen låg Glasgows äldsta hus, Provands Lordship. Det såg riktigt mysigt ut! Jag och syrran gick och kollade på trädgården och man började tänka på hur det sett ut genom tiderna, vilka som bott där, vad de gjort, vad som hänt runtomkring det, i världen och så vidare. Jag skulle kunna sitta i timmar och tänka på sådant. Är helt fascinerad av historia, särskilt skotsk historia.

Jag sitter i trädgården vid Provands Lordship.
Jag i trädgården vid Provands Lordship

När vi kom tillbaka till vandrarhemmet var Jerry pigg igen. Efter lunch gick jag och Thea runt lite och undersökte staden och sedan blev det shopping. Det var väldigt mycket folk i de centrala delarna och väldigt mycket affärer. Hittade en del fina saker! Hittade även ett Zavvi (f.d. Virgin Megastore)! Gillar verkligen att kolla på film. På kvällen gick jag och Thea på bio. Biografen hette Odeon och filmen vi såg var Disaster movie. Den var verkligen inte för mig. Skrattade åt en enda sak i hela filmen. Parodier har verkligen blivit alldeles för mycket numera. Man proppar dem fulla med så kallade skämt, men det hela är på ganska låg nivå och det skämtas konstant vilket gör att det blir löjligt istället för roligt.

På söndagen drog vi först bort till marknaden The Barras (Barrowlands). På vägen dit gick vi förbi en massa folk som såg ut som om de sprungit maraton. De hade nummerlappar på sig och en del hade medaljer. Väl framme var marknaden en besvikelse. Det fanns knappt något som kändes värt att titta på. Hittade kanske två ställen som var intressanta, men sakerna var så dyra. Stod försäljare och skrek om tobak hela tiden också. Det blev inte ett så långvarigt besök där. Till lunch blev det haggis, i alla fall för tre av oss. Thea hade aldrig testat det förut och jag tyckte att hon skulle testa nationalrätten. Det var riktigt gott! Man får haggis, potatismos, rotmos, vetekakor och whiskysås. Portionen var så stor så jag orkade inte äta upp....det var enda nackdelen.

Potatismos, haggis, rotmos, vetekakor och whiskysås.
Traditionell haggis

Dags för lite mer shopping. Måste erkänna att för mig och Thea blev det mestadels "titta-på-saker"-shopping, men vi köpte något i alla fall. Efter en runda på ett stort köpcentra testade vi massagestolar. De var mest roliga och inte så sköna. Kändes som att det bankades och knådades på ryggen med kavlar samtidigt som resten av stolen vibrerade. Det blev en tidig kväll med pizza och film på tv:n på rummet eftersom vi skulle upp 5 på morgonen nästa dag.

Nästa dag blev tidig som sagt. Iväg med tåg till Prestwick flygplats vid halv 7 (åter igen missade vi första tåget med bara 2 minuter). Efter en liten försening med planet på ca 10 minuter så var vi framme i Torp igen. Färden hem gick problemfritt och efter att jag packat upp så slappade jag ungefär halva dagen innan jag började packa igen....inför flytten.

(Mer bilder från Glasgow på min bilddagbok: http://highlandertess.bilddagboken.se )