Halloween

Halloween närmar sig! Jag och syrran anordnar fest där vi har maskeradtävling. Hoppas folk har "leksinnet" kvar och klär ut sig. Jag vet att jag har det i alla fall. Det är en sak som är störande runt Halloween-tider. Folk blandar ihop det med Allhelgona. Det är INTE samma sak. Halloween är en keltisk tradition som firas den 31 oktober varje år, medan Allhelgona är en kristen tradition som firas den 1 november + första helgen i november varje år. Vi firar INTE Halloween den 1 november + första helgen i november bara för att vi bor i Sverige. Det är Allhelgona.

Tyvärr så infaller inte alltid Halloween på en helg så man kan inte alltid ha fest, men i år hade vi tur och den infaller på en fredag så då ska vi passa på. Vet inte riktigt hur man ska nå ut med denna allmänkunskap angående skillnaden på Halloween och Allhelgona för det verkar som att många struntar i vad det handlar om och bara ser det som en ursäkt för att festa (eller i affärernas fall: sälja). Om folk inte bryr sig om betydelsen av saker så kan man inte tvinga på dem något, men jag tycker det är synd att man blandar ihop och inte bryr sig. För mig personligen är betydelsen av saker viktig. Jag och syrran har firat Halloween sedan början av tonåren och då var det många som inte visste vad det var (förutom det att det finns skräckfilmer som heter Halloween). Nu firar många Halloween, men fortfarande verkar en hel del av dessa inte veta vad det är.

Wikipedia - Halloween
History of Halloween
Halloween FAQ

Kommentera här: