Christian the lion

Nu har vi precis sett filmen Christian - The Lion at World's End. Det handlar om Christian som föddes på ett zoo i England och som sedan visades upp i ett skyltfönster på Harrods i London. Därifrån köptes han av John och Ace som gjorde sitt bästa med att ge Christian den motion han behövde. Men han blev snart för stor och processen med att försöka föra honom till Afrika och ett liv i det fria började. Vilken klump jag har i halsen nu. Ena stunden för att man var glad och andra stunden för att man var ledsen. Dokumentären var en riktig bergochdalbana känslomässigt. Jag gillar filmen "Born Free" som är en filmatisering av en riktig händelse. Christian - The Lion at World's End är en dokumentär. En väldigt bra dokumentär i mina ögon. Jag beundrar verkligen arbetet som Born Free-foundation sysslar med, att återföra och rehabilitera djur till det vilda. För de åker ju inte bara dit och släpper ut djuren på egen hand, det är en lång process innan djuren eventuellt klarar sig själva. George Adamson som jobbade mycket med detta är med i filmen. Han dog 1989, skjuten av tjuvjägare (!). Rekommenderar verkligen denna dokumentär och även filmen "Born Free". Jag berättar inte mer om handlingen eftersom det kan vara roligt att se utan att veta. Det finns även några klipp på YouTube för smakprov.


Dvd-filmens omslag.

Kommentera här: