Freddie Mercury

Idag, den 24 november, är det 17 år sedan Freddie Mercury avled i komplikationer av sjukdomen AIDS. Hans och Queen's musik lever fortfarande kvar. Vilken fantastisk musik de hann göra innan Freddie dog! Jag blev förtjust i dem då jag vid 9 års ålder såg filmen Highlander för första gången (1989), till vilken Queen hade gjort soundtracket. Who wants to live forever är fortfarande min absoluta favoritballad!

Eftersom Queen inte gjorde en speciell genre (då de fyra medlemmarna hade olika smak och inriktningar) så tror jag att det finns minst 1 låt för varje person. För mig finns det många eftersom jag gillar många olika stilar. Fick äntligen se 50% av Queen vid Nelson Mandels 90-årskonsert i Hyde Park, London, i juni i år. Det var underbart! Kan bara föreställa mig hur fantastiskt det måste ha varit då de var hela gruppen.

Freddie var en underbar musiker och entertainer! Kolla till exempel på Live Aid från 1985.


Första delen av Queens framträdande på Live Aid 1985.

Kommentera här: