Läst klart: Sagan om ringen - Ringens brödraskap av J.R.R. Tolkien

Idag läste jag klart första boken i Sagan om ringen-trilogin. Jag har läst den en gång tidigare, men tycker att den världen var värd ett till besök. När jag var klar med boken såg jag på första filmen i Extended version, samtidigt som den korta versionen gick på tv. Lustigt sammanträffande! Den kortare tycker jag är på gränsen till värdelös. Man hoppar över alldeles för många saker som jag tycker är viktiga i boken. Man har kortat ner ganska rejält i den längre versionen också, samt ändrat lite här och där men den är i alla fall bättre. Stör mig dock fortfarande på att man utökat Arwens (Liv Tyler) roll så mycket. Tycker inte det tillför något, men det finns det de som gör. Uppenbarligen manusförfattarna i alla fall.

Tillbaka till boken. J.R.R. Tolkien skriver på ett väldigt beskrivande sätt. Ofta kan det hjälpa till att måla upp bilden tydligare, men det kan även sega ner en handling. På sina ställen blir det lite segt, men dessa ställen är inte så många anser jag. Första boken i trilogin är en tydlig introduktion och man anar att det kommer bli mycket mer i kommande böcker. Nu har jag läst hela trilogin en gång, men så kände jag även första gången jag läste den. När man har kommit igång och läst några kapitel så börjar det  bli svårare och svårare att sluta läsa. Sådana böcker gillar jag. Fantasin får jobba för fullt, vilket också är något jag gillar. Jag blev lite besviken på nazgûls (ringvålnaderna) i filmerna eftersom min fantasi gör dem rejält skrämmande i böckerna! Det finns många tolkningar över vad Tolkien menade med sin berättelse om Midgård. En är att den "goda" sidan är naturlivet samt att leva av vad naturen har att erbjuda i harmoni och att den "onda" sidan är industrialiseringen (som växte för fullt under Tolkiens tid) och centraliseringen. Visst kan man hitta olika tecken på sådant i böckerna, men för mig kommer de alltid "bara" förbli underbara berättelser.


Framsidan till första boken i Sagan om ringen-trilogin.

Betyg

Kommentera här: