God jul!

Jag som firar den sekulära julen som fanns i Sverige före kristendomen firar idag. Har haft lite släkt här på lite mumsigt gott. Roligt att umgås! För er som inte vet riktigt vad man firar i original-julen så är det vintersolståndet (har för mig att jag skrivit om det i ett tidigare inlägg). Man firar att det är årets mörkaste dag och att ljuset nu återvänder. Eftersom jag är lite ljusberoende så är högtiden perfekt att fira för mig även av den anledningen och inte enbart för att den är sekulär. Det blir även jul den 24:e för mig eftersom det är då de flesta jag känner firar. Man kan se det ungefär som att de blir med på "min" jul och jag blir med på "deras" jul.

Kommentarer:

1 Jokern:

Fick man lära sig nått nytt idag då. Skönt att de går mot ljusare tider o!

2 Tess:

Svar Jokern: Ja, helt underbart! Blev ännu mörkare när snön försvann för nån dag sedan :-/

3 Motorcykel...tjejen:

Intressant, hade ingen aning om det!

Kram kram

Kommentera här: