Läst klart: Never have your dog stuffed av Alan Alda

Jag kollade en del på M*A*S*H när jag var liten och samlar på serien på dvd nu. Har alltid tyckt att Alan Alda varit rolig och charmig i den och på senare tid då jag sett honom i andra filmer och serier så har jag börjat gilla honom som skådespelare.

Denna bok är en biografi, men den är annorlunda från de flesta andra biografier jag läst. Den hanterar tunga ämnen med humor och glimten i ögat. Den är väldigt välskriven utan att bli tungläst. Jag gillar att han, istället för att enbart beskriva sitt liv, har en röd tråd genom hela berättelsen. Allt hänger ihop och är inte bara en rad av separata händelser.

Kanske är boken så bra tack vare att han lever efter boktiteln - Never have your dog stuffed. Titeln relaterar främst till en händelse i hans barndom då hans älskade hund dog och de bestämde sig för att stoppa upp den. Resultatet blev hemskt. Detta blev sedan som ett motto. Håll inte kvar vid det gamla för det blir aldrig detsamma. Att boken är skriven som den är tror jag är ett resultat av att Alan Alda inte håller kvar vid det gamla. Gör man inte det så blir ens historia ett fint minne som hjälper en framåt istället för att hålla en kvar.

Boken rekommenderas främst till personer som gillar Alan Alda och har sett hans olika verk, men jag tror att även andra som bara ytligt känner till honom kanske kan tycka att boken är rolig och/eller intressant. Jag sätter inget betyg eftersom jag i allmänhet är emot betygsättning. För att kunna sätta ett rättvist sifferbetyg så anser jag att man måste ha läst alla böcker som finns för att ha en bra referensmall. Till exempel så har man läst mer nu än för 10 år sedan så de böcker man läste då skulle troligtvis få ett annat betyg nu. Blev en liten utsvävare där, men ville bara ha med en förklaring av vad jag anser om sifferbetyg.

Never have your dog stuffed av Alan Alda.
Bokomslaget på paperback-utgåvan

Betyg

Kommentarer:

1 Mirja:

Gillar Alan Alda, han är SÅ snygg i MAS*H, iaf innan han börjar bli gråhårig. :)

Kommentera här: